Jak rozpoznać przyczynę zużycia klocków hamulcowych cz. II

Zapraszamy do zapoznania się z ostatnią już częścią poradnika firmy Valeo, dotyczącego rozpoznawania przyczyn przedwczesnego zużycia klocków hamulcowych w pojazdach ciężarowych. Poradnik przygotowaliśmy z myślą zarówno o początkujących, jak i doświadczonych mechanikach.

Jak rozpoznać przyczynę zużycia klocków hamulcowych? Powodem przedwczesnego zużycia klocków hamulcowych może być zarówno ich nieprawidłowa eksploatacja jak i występujący w pojeździe problem mechaniczny. Zadaniem mechanika jest postawienie prawidłowej diagnozy przyczyn problemu i jego eliminacja. W innym przypadku pojazd może w krótkim czasie ponownie pojawić się w warsztacie, z kolejnym przedwcześnie zużytym kompletem klocków. Dla prawidłowego przeprowadzenia naprawy, kluczowa jest ocena stanu elementów układu hamulcowego. Firma Valeo, jako specjalista w produkcji układów hamulcowych do pojazdów ciężarowych, opracowała poradnik dla mechaników. Przedstawiamy siedem ostatnich potencjalnych przyczyn usterek wraz z omówieniem.

16. Nieszczelność siłownika hamulca

Nieszczelność w obszarze membrany lub opaski zaciskowej

Objawy:

- możliwy spadek skuteczności hamowania
- w przypadku hamulca postojowego, odpływ powietrza może spowodować przegrzewanie się klocka i w konsekwencji jego silne zużycie

Potencjalne przyczyny:

- silne zużycie gumowej osłony
- wadliwy lub zardzewiały pierścień zaciskowy

Zalecane działania naprawcze:

- siłownik hamulca musi zostać naprawiony lub wymieniony
- klocki i tarcze hamulcowe współpracujące z hamulcem postojowym muszą zostać sprawdzone i w razie konieczności wymienione

17. Korozja zacisku hamulcowego

Skorodowany mechanizm zaciskowy

Objawy:

- zanieczyszczenia/rdza w mechanizmie zacisku
- uszkodzenie mocowania zacisku
- poważne ograniczenie ruchu siłownika
- przegrzanie i przedwczesne zużycie klocków hamulcowych

Potencjalne przyczyny:

- uszkodzenie osłony zabezpieczającej, przez co do zacisku przedostaje się wilgoć i cząstki stałe
- eksploatacja pojazdu w skrajnie trudnych warunkach

Zalecane działania naprawcze:

- klocki hamulcowe muszą zostać wymienione
- należy naprawić lub wymienić zacisk hamulcowy

18. Nieprawidłowa praca zacisku hamulcowego

Trzpienie prowadzące i tuleje wymagają serwisowania

Objawy:

- nierównomierne hamowania i hałas
- przegrzanie i przedwczesne zużycie klocków hamulcowych
- nierównomierne zużycie klocków
- zniekształcenie zacisku hamulcowego

Potencjalne przyczyny:

- trzpienie prowadzące i tuleje to części, które po pewnym czasie wykazują normalne zużycie i wymagają konserwacji. Jeżeli luz w prowadnicy zacisku jest większy niż powinien być wg specyfikacji, występują problemy z hamowaniem

Zalecane działania naprawcze:

- zacisk hamulcowy musi zostać naprawiony
- klocki hamulcowe muszą zostać wymienione
- tarcze hamulcowe muszą zostać sprawdzone

19. Ekstremalne warunki eksploatacji zacisku

Ekstremalne zużycie hamulców spowodowane jazdą w warunkach typu off-road

Objawy: 

- zapchanie otworów wentylacyjnych tarcz
- tłoczek zacisku zablokowany i skorodowany
- jarzmo zacisku zablokowane i skorodowane
- przegrzanie i przedwczesne zużycie klocków hamulcowych
- zmniejszenie skuteczności hamowania i hałas

Potencjalne przyczyny:

- jazda po żwirowych/błotnistych drogach, powodująca zabrudzenie wnętrza zacisku i zablokowanie tarcz hamulcowych

Zalecane działania naprawcze:

- dokładne oczyszczenie zacisku i tarczy hamulcowej
- zacisk hamulcowy musi zostać naprawiony lub wymieniony w razie potrzeby
- tarcze hamulcowe muszą zostać sprawdzone i wymienione w razie potrzeby
- klocki hamulcowe muszą zostać wymienione

20. Przegrzane osłony tłoczka zacisku

Przegrzanie gumowych osłon tłoczków i innych uszczelnień

Objawy:

- wilgoć/zanieczyszczenia wewnątrz mechanizmu zacisku
- stopniowy spadek skuteczności hamowania
- poważne ograniczenie ruchu zacisku
- znaczne przyspieszenie zużycia klocków hamulcowych

Potencjalne przyczyny:

Przegrzanie hamulców spowodowane:
- agresywnym stylem jazdy lub eksploatacją przeładowanego pojazdu
- niewłaściwym dopasowaniem ciągnika i naczepy
- uszkodzeniem zacisku lub współpracujących z nim elementów

Zalecane działania naprawcze:

- klocki hamulcowe muszą zostać wymienione
- zaciski hamulcowe muszą zostać naprawione lub wymienione

21. Zmiana wymiarów klocków hamulcowych (poprzez różne czynniki)

Wymiary klocka zmieniły się poprzez zeszlifowanie

Objawy:

- uszkodzenie klocka hamulcowego
- przegrzanie i przedwczesne zużycie
- spadek skuteczności hamowania i hałas
- drgania klocka hamulcowego

Potencjalne przyczyny:

- nieprawidłowy montaż klocka w zacisku
- zniekształcony zacisk
- zabrudzenia w jarzmie zacisku
- garażowe modyfikacje hamulców lub inne podobne przyczyny

Zalecane działania naprawcze:

- klocki hamulcowe muszą zostać wymienione
- sposób zamocowania zacisku musi zostać sprawdzony
- zacisk musi zostać sprawdzony i naprawiony

22. Problemy z funkcjonowaniem układów EBS/ABS

Usterki układów EBS i ABS

Poprawność funkcjonowania układów EBS/ABS musi być okresowo sprawdzana. Kontrolujący ich działanie system elektroniczny jest narażony na usterki z powodu swojego skomplikowania i słabej trwałości okablowania.

Układy EBS/ABS z czasem ulegają zużyciu i są wrażliwe na zmiany klimatyczne (lato-zima). Korekty w działaniu, wprowadzane przez układy, są niewyczuwalne dla kierowców, dlatego tak ważna jest okresowa kontrola. Zaburzenia w funkcjonowaniu układów mogą nieść ze sobą poważne konsekwencje dla elementów układu hamulcowego. Najczęściej powodują one przegrzanie i przedwczesne zużycie klocków i tarcz hamulcowych.

Aby dopasować dla Ciebie odpowiednie treści, określ swój profil