ЛЕТ

Rozwiń swoje umiejętności dzięki Valeo’s Tech Academy

Wybierz profil:
Serwisant
  • Dystrybutor
  • Kierowca

Nagrzewnica samochodowa – co to jest i jak działa?

nagrzewnica samochodowa
Nikt z nas nie lubi marznąć w samochodzie. Aby utrzymać odpowiednią temperaturę w kabinie mimo mrozów, niezbędna jest prawidłowo działająca nagrzewnica samochodowa. Dzięki niej możliwe jest komfortowe podróżowanie w chłodne dni. Czym dokładnie jest nagrzewnica, jak działa oraz jakie mogą być objawy jej uszkodzenia?

Czym jest nagrzewnica samochodowa?

Nagrzewnica samochodowa to niewielki wymiennik ciepła, który działa na podobnej zasadzie co chłodnica silnika. Odpowiada za podgrzewanie powietrza, które następnie jest rozprowadzane po wnętrzu pojazdu przez system wentylacji. Najczęściej nagrzewnica znajduje się wewnątrz deski rozdzielczej, w pobliżu systemu nawiewu. Jej działanie opiera się na wykorzystaniu ciepła płynu chłodniczego krążącego w układzie chłodzenia silnika.

Jak działa nagrzewnica samochodowa?

Działanie nagrzewnicy samochodowej można podzielić na kilka etapów. Najpierw dochodzi do podgrzewania płynu chłodniczego, ponieważ gdy silnik pracuje, wytwarza ciepło. Płyn ten krąży w układzie chłodzenia, utrzymując optymalną temperaturę jednostki napędowej. Część gorącego płynu trafia do nagrzewnicy, a tam wymiennik ciepła pobiera temperaturę z płynu i ogrzewa powietrze przepływające przez wentylację. Tak ogrzane powietrze kierowane jest za pomocą wentylatora do kabiny samochodu - tu pasażerowie mogą samodzielnie regulować temperaturę oraz kierunek nadmuchu, co zapewnia komfortowe warunki podróży.

Rodzaje nagrzewnic samochodowych

Najczęściej stosowanym typem nagrzewnicy w samochodach osobowych jest nagrzewnica wodna, która wykorzystuje płyn chłodniczy silnika do ogrzewania powietrza - tak jak opisano powyżej. To skuteczna metoda, ale jest zależna od temperatury silnika – działa optymalnie dopiero po jego rozgrzaniu.

Poza tym możemy się spotkać z nagrzewnicą elektryczną, którą wykorzystuje się jako dodatkowe źródło ogrzewania w nowoczesnych pojazdach. Jest wyposażona w grzałki elektryczne, które służą do szybkiego podgrzewania powietrza, niezależnie od temperatury silnika. To idealne rozwiązanie w autach elektrycznych i hybrydowych, które nie posiadają klasycznego układu chłodzenia.

Najczęstsze objawy uszkodzenia nagrzewnicy samochodowej

Część również jest podatna na awarie i uszkodzenia. Najoczywistszym symptomem jest brak ciepłego powietrza w kabinie, gdy go oczekujemy. Poza tym nagrzewnica, która nie działa poprawnie, nie odprowadza wilgoci, a co za tym idzie, zauważamy częstsze parowania szyb. Pojawić się może również nieprzyjemny zapach, który jest efektem nieszczelnej nagrzewnicy i wycieku płynu chłodniczego. To może również powodować spadek poziomu płynu i problemy z odprowadzaniem ciepła oraz przegrzewanie silnika. 

Jak dbać o nagrzewnicę samochodową? Kiedy ją wymienić? 

Aby uniknąć usterek i awarii nagrzewnicy, należy przede wszystkim regularnie sprawdzać poziom płynu chłodniczego i stan uszczelek. W przypadku płynu nie stosujmy produktów niskiej jakości, które mogą negatywnie wpłynąć na działanie całego układu. Warto także raz na kilka lat przepłukać układ chłodzenia i oczyścić wloty powietrza. 

W przypadku poważnych uszkodzeń, takich jak nieszczelności czy całkowita niedrożność, konieczna może być wymiana nagrzewnicy. Proces ten bywa skomplikowany, ponieważ nagrzewnica często jest umieszczona głęboko pod deską rozdzielczą. Koszt wymiany zależy od modelu samochodu i może wynosić od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, w zależności od modelu samochodu.