Koncentryczne łożyska wyciskowe (CSC)

Koncentryczne łożyska wyciskowe (CSC)

Hydrauliczne koncentryczne łożysko wyciskowe (CSC) połączono z pompą sprzęgła za pośrednictwem przewodu. CSC to hydrauliczny cylinder wraz z zintegrowanym łożyskiem oporowym. Konstrukcja łożyska wyeliminowała widełki sprzęgła, łożysko oporowe oraz tulejkę prowadzącą. Koncentryczne łożysko wyciskowe CSC pozostaje w bezpośrednim kontakcie ze sprężyną talerzową docisku sprzęgła, co przekłada się na lepszą wydajność układu hydraulicznego. Ten układ może być wykorzystywany wyłącznie w przypadku sprzęgieł pchanych. W układzie w pełni hydraulicznym, CSC umiejscowiono wewnątrz obudowy. Zaleca się wymianę CSC podczas każdorazowej instalacji nowego sprzęgła.

Łożysko CSC jest elementem odbierającym, który oddziałuje bezpośrednio na sprężynę talerzową mechanizmu dociskowego sprzęgła. Łożysko CSC zastępuje CRC oraz eliminuje łożysko oporowe, tulejkę prowadzącą oraz widełki sprzęgła z systemu sterowania sprzęgłem.
Niezbędnym elementem koncentrycznego łożyska wyciskowego jest funkcja samocentrowania. Mechanizm samocentrowania koryguje przesunięcie pomiędzy osią sprężyny talerzowej a osią łożyska, które to przesunięcie powstało w wyniku luzu pomiędzy łożyskiem a tuleją. Dzięki temu łożysko przesuwa się w odniesieniu do tulei oraz ulega samocentrowaniu w stosunku do osi sprężyny talerzowej mechanizmu docisku sprzęgła. Kluczowym elementem tego komponentu hydraulicznego jest uszczelnienie. W ręcznych skrzyniach biegów uszczelnienie wewnątrz komponentu hydraulicznego wykonano z syntetycznej gumy EPDM (terpolimer etylenowo-propylenowo-dienowy). W tym przypadku uszczelka może stykać się wyłącznie z płynem hydraulicznym typu DOT. Jeśli uszczelka wejdzie w kontakt z płynem mineralnym lub syntetycznym (np. olejem silnikowym, olejem przekładniowym, lubrykantem wykorzystywanym do smarowania), układ stanie się wtedy nieszczelny. W automatycznych skrzyniach biegów uszczelnienie wewnątrz komponentu hydraulicznego wykonano z HNBR (uwodorowanego kauczuku butadienowo-akrylowego). W tym przypadku uszczelka może wchodzić w kontakt z cieczami mineralnymi oraz syntetycznymi.

 

Porada od Valeo:

Aby zidentyfikować właściwy płyn hydrauliczny należy sięgnąć po podręcznik użytkownika danego pojazdu.

 

*Katalog online

Aby dopasować dla Ciebie odpowiednie treści, określ swój profil