Silniki spalinowe od lat przechodzą ewolucję, a jednym z kluczowych elementów, które decydują o ich wydajności i trwałości, jest wtrysk paliwa. To właśnie on odpowiada za precyzyjne dawkowanie mieszanki paliwowo-powietrznej, a tym samym - moc silnika, spalanie i emisję spalin. Niestety, z uwagi na intensywną eksploatację, podzespoły takie jak wtryskiwacz paliwa ulegają zużyciu. Jakie objawy mogą świadczyć o ich uszkodzeniu, aby odpowiednio wcześnie zareagować i uniknąć poważniejszych awarii?
W nowoczesnych silnikach stosuje się różne rodzaje wtrysku paliwa - od prostych systemów pośrednich, aż po zaawansowane układy common rail. Pośredni wtrysk paliwa był niegdyś popularny - wówczas paliwo wtryskiwane było do kolektora dolotowego. Współczesne rozwiązania, takie jak wtryski benzyny bezpośrednie czy wysokociśnieniowe wtryski diesla, zapewniają większą kontrolę nad dawkowaniem paliwa i jego przekazywaniem bezpośrednio do komory spalania.
Każdy układ wtrysku paliwa składa się z pompy, przewodów, filtra oraz wtryskiwaczy. Ich prawidłowa praca gwarantuje optymalne osiągi i ogranicza zużycie paliwa. Jednak nawet niewielkie uszkodzenia mogą powodować szereg problemów, które łatwo zauważyć podczas codziennej jazdy.
Do najczęstszych przyczyn należy stosowanie niskiej jakości paliwa, które zawiera zanieczyszczenia i wodę. Duże znaczenie ma również stan filtrów - zapchany element ogranicza przepływ i prowadzi do przeciążenia całego układu. Wpływ mają też długie przebiegi bez serwisu oraz naturalne zużycie części mechanicznych.
Dlatego regularna wymiana filtrów paliwa to jeden z najprostszych sposobów na przedłużenie żywotności wtryskiwaczy. Dobrej jakości filtr chroni układ przed cząsteczkami brudu i wodą, które są głównymi wrogami wtrysku.
Każdy z tych systemów działa na podobnej zasadzie, ale różni się konstrukcją i podatnością na usterki.
Bagatelizowanie sygnałów, jakie daje uszkodzony wtrysk paliwa, może prowadzić do poważnych konsekwencji. Od spadku komfortu jazdy i wzrostu spalania, przez ryzyko uszkodzenia tłoków i zaworów, aż po całkowitą awarię jednostki napędowej. Koszty takich napraw mogą być wielokrotnie wyższe niż szybka diagnostyka i regeneracja wtryskiwacza.
Nowoczesne systemy wtrysku są coraz bardziej skomplikowane, dlatego prawidłowa diagnostyka wymaga wiedzy i doświadczenia. Mechanicy, którzy chcą podnosić swoje kwalifikacje, mogą skorzystać ze szkoleń technicznych Valeo. To doskonała okazja, by poznać najnowsze technologie, nauczyć się pracy z zaawansowanymi układami i zdobyć certyfikaty cenione na rynku motoryzacyjnym.
Bądź na bieżąco – zapisz się do newslettera!
Rejestrując powyższy adres e -mail, zgadzasz się na otrzymywanie naszych ofert promocyjnych w formie elektronicznej. Możesz zrezygnować z subskrypcji w dowolnym momencie, zmieniając ustawienia na koncie i za pośrednictwem linka do anulowania subskrypcji.
Używamy reCAPTCHA, aby zapobiec zautomatyzowanemu nadużywaniu naszych formularzy. Korzystanie z tego formularza podlega Polityka prywatności Google i Warunki świadczenia usług.