ЛЕТ

Rozwiń swoje umiejętności dzięki Valeo’s Tech Academy

Wybierz profil:
Serwisant
  • Dystrybutor
  • Kierowca

Kompresor klimatyzacji – co to jest? Objawy i przyczyny zatarcia

kompresor klimatyzacji
Zatarcie kompresora klimatyzacji to jedna z częściej występujących usterek układu klimatyzacji. Przyczynami zatarcia mogą być m.in. niedobór oleju lub czynnika klimatyzacji w układzie, zanieczyszczenia, zły stan uszczelniaczy lub awaria skraplacza. Sprawdź, jak działa kompresor klimatyzacji i jakie objawy wskazują, że wymiana sprężarki klimatyzacji może być konieczna.

Czym jest kompresor klimatyzacji i jaką pełni on funkcję?

Kompresor klimatyzacji, częściej określany jako sprężarka klimatyzacji, to jeden z ważniejszych podzespołów tworzących układ klimatyzacji w samochodzie. Kompresor do klimatyzacji odpowiada za prawidłowy przepływ czynnika chłodniczego oraz odpowiednie ciśnienie w układzie. Kompresor klimatyzacji spręża gaz, który następnie jest przekazywany do skraplacza zmieniającego gaz w ciecz, a następnie do parownika, by ponownie przyjąć gazową formę. Sprężarka jest niezbędna do tego, by system klimatyzacji w pojeździe działał prawidłowo i wydajnie. Szczególnie ważne dla poprawnej pracy kompresora klimatyzacji są: odpowiednie ilości właściwego oleju i czynnika, sprawny zawór sterujący kompresora klimatyzacji oraz uszczelnienia.

Kiedy wymiana kompresora klimatyzacji może być konieczna?

Wymiana kompresora klimatyzacji jest zawsze konieczna w przypadku jego awarii. Usterki poszczególnych komponentów kompresora, ale i nadmierne zużycie takich elementów jak: łożyska, tłoki, zawór kompresora klimatyzacji czy uszczelki mogą prowadzić do zaburzeń w poprawnej pracy układu klimatyzacji, ale też przyczynić się do wystąpienia poważniejszej awarii w układzie, dlatego warto reagować na wszelkie sygnały, które mogą świadczyć o nieprawidłowościach w pracy sprężarki. Szczególnie częstym problemem jest w tym wypadku zatarcie kompresora klimatyzacji.

Zatarcie kompresora klimatyzacji – jakie są jego objawy?

Wymiana kompresora klimatyzacji jest konieczna, kiedy dochodzi do jego zatarcia. Zatarcie sprężarki klimatyzacji może mieć wiele przyczyn. Może pojawić się na przykład w wyniku stosowania nieodpowiedniego czynnika klimatyzacji, ale też jego zbyt małej lub zbyt dużej ilości czy za sprawą obecnych w układzie klimatyzacji zanieczyszczeń. Kompresor klimatyzacji to zresztą szczególnie wrażliwa i delikatna część układu, która nie toleruje zanieczyszczeń, wymaga sumiennego smarowania i odpowiednich warunków pracy (temperatury). Należy więc zawsze reagować na sygnały ze strony klimatyzacji, które mogą świadczyć o zatarciu kompresora.

Na zatarcie kompresora klimatyzacji mogą wskazywać:

  • wyciek oleju lub czynnika chłodniczego;
  • głośna praca sprężarki klimatyzacji;
  • nietypowe odgłosy pracy kompresora klimatyzacji: stukanie, świsty, gwizdy, buczenie;
  • słabe chłodzenie powietrza lub całkowity brak chłodzenia;
  • nadmiernie wysoka temperatura pracy sprężarki;
  • wyłączanie się klimatyzacji;
  • niepoprawne wartości ciśnienia w układzie.

 

W przypadku wystąpienia objawów wskazujących na zatarcie sprężarki należy jak najszybciej skontaktować się z serwisem, który zdiagnozuje problem i w razie potrzeby przeprowadzi wymianę kompresora klimatyzacji.

Jak zapobiegać zatarciu kompresora?

Najlepszym sposobem na uniknięcie kosztownej wymiany kompresora jest regularna kontrola i serwis klimatyzacji:

  • uruchamiaj klimatyzację przynajmniej raz w miesiącu, nawet zimą;
  • wymieniaj filtr kabinowy zgodnie z zaleceniami producenta;
  • raz na 1–2 lata wykonuj profesjonalne czyszczenie i serwis układu (w tym uzupełnienie oleju i czynnika chłodniczego);
  • reaguj szybko na pierwsze oznaki wycieków, spadku wydajności lub dziwnych dźwięków;

 

Szybka reakcja na drobne problemy może zaoszczędzić kilka tysięcy złotych na wymianie kompresora i czyszczeniu całego układu klimatyzacji.

Wymiana sprężarki klimatyzacji – o czym warto pamiętać?

Warto pamiętać, że wymiana kompresora klimatyzacji nie rozwiąże problemów z klimatyzacją, jeśli nie będzie jej towarzyszyć dogłębna diagnostyka i analiza przyczyn awarii. Szczególnie istotne jest też właściwe postępowanie w czasie wymiany sprężarki. Konieczne są m.in. sprawdzenie stanu skraplacza, montaż nowego osuszacza i zaworu rozprężnego czy płukanie układu klimatyzacji po zatarciu sprężarki. Kluczowe znaczenie ma ponadto wybór kompresora, który będzie gwarantował poprawne działanie układu klimatyzacji przez długi czas. Takie warunki w 100% spełnia sprężarka klimatyzacji samochodowej Valeo. Sprężarki klimatyzacji Valeo są projektowane z najwyższej jakości podzespołów, co zapewnia im wyjątkową niezawodność i wysoką wydajność. Każda sprężarka produkowana przez Valeo przechodzi szczegółowe testy zgodnie z wewnętrznymi standardami firmy w zakładach Valeo, posiadających certyfikaty ISO 9001, 14001 oraz TS16949.

Dodatkowo każda jednostka poddawana jest testowi jakości obejmującemu ponad 87 punktów kontrolnych.

Warto dodać, że Valeo dostarcza swoje sprężarki na pierwszy montaż (OE) dla wielu producentów samochodów na całym świecie, co potwierdza ich wysoką jakość i zaufanie branży motoryzacyjnej.