Zepsuty rozrusznik samochodowy utrudnia lub uniemożliwia rozruch silnika pojazdu i potrafi unieruchomić samochód w najmniej odpowiednim momencie. Sprawdź, jak działa rozrusznik, kiedy może się zepsuć i jak go prawidłowo zdiagnozować, by szybko usunąć usterkę.
Silniki pojazdów spalinowych nie są w stanie uruchomić się samoistnie. To zadanie przejmuje na siebie rozrusznik samochodowy, który stanowi zewnętrzne źródło siły, umożliwiającej rozruch silnika. Typowy rozrusznik w samochodzie składa się z kilku kluczowych elementów, m.in.: bendiksa, przekładni, automatu, wirnika, stojana, szczotkotrzymacza i obudowy. W momencie uruchomienia stacyjki aktywuje się włącznik elektromagnetyczny i na skutek przepływu prądu następuje zazębienie się mechanizmu sprzęgającego z kołem zamachowym silnika, a obracający się rozrusznik wprawia silnik w ruch, rozpędzając wał korbowy silnika, nawet do 200 obrotów na minutę. To wystarczy, by silnik spalinowy mógł rozpocząć samodzielną pracę. Jeśli rozrusznik nie zazębia się z kołem zamachowym, pojazd nie może ruszyć. Warto wówczas wiedzieć, jak sprawdzić rozrusznik i podjąć odpowiednie działania.
Wprawny mechanik zwykle od razu wie, dlaczego rozrusznik w samochodzie nie pracuje prawidłowo i po charakterystycznych symptomach, np. odgłosach działania bendiksa potrafi rozpoznać uszkodzony rozrusznik. Objawy najczęstszych usterek może też poprawnie zidentyfikować nawet laik, o ile wie, na co powinien zwrócić uwagę. Nim jednak zajmiemy się objawami usterek rozrusznika i sposobami ich naprawy, przypomnijmy, że rozrusznik w samochodzie zwykle nie psuje się nagle i warto reagować na każdy sygnał niepoprawnego działania rozrusznika, nim poważniejsza awaria unieruchomi auto. Rozrusznik działa poprawnie tylko przy sprawnym i naładowanym akumulatorze.
Przyczynami awarii rozrusznika w samochodzie są przede wszystkim:
By ustalić rzeczywistą przyczynę nieprawidłowego działania rozrusznika samochodowego, należy przyjrzeć się jego zachowaniu po przekręceniu kluczyka w stacyjce – sprawdzić, czy rozrusznik obraca się, a jeśli nie, zweryfikować, jak w tej sytuacji działa np. system oświetlenia.
Czasem od razu wiadomo, że rozrusznik w samochodzie uległ awarii, ponieważ przestaje się obracać, kręci się wolno lub słychać, że mimo obrotu nie zazębia się z kołem zamachowym silnika. Zepsuty rozrusznik może również obracać się i zazębiać, ale szarpać silnikiem przy rozruchu lub w ogóle go nie uruchamiać. Aby ustalić przyczynę awarii, warto przeanalizować następujące objawy:
Bądź na bieżąco – zapisz się do newslettera!
Rejestrując powyższy adres e -mail, zgadzasz się na otrzymywanie naszych ofert promocyjnych w formie elektronicznej. Możesz zrezygnować z subskrypcji w dowolnym momencie, zmieniając ustawienia na koncie i za pośrednictwem linka do anulowania subskrypcji.
Używamy reCAPTCHA, aby zapobiec zautomatyzowanemu nadużywaniu naszych formularzy. Korzystanie z tego formularza podlega Polityka prywatności Google i Warunki świadczenia usług.