Czym jest zawór EGR? Zawór recyrkulacji spalin to kluczowy element silnika, który odpowiada za obniżenie emisji tlenków azotu NOx i zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Zawór działa, cofając część spalin, kierując je z powrotem do komory spalania. Dzięki temu do cylindrów trafia mniej powietrza, co pozwala obniżyć temperaturę spalania i skutecznie ogranicza ilość szkodliwych tlenków azotu.
System układu recyrkulacji spalin pojawił się w jednostkach wysokoprężnych wraz z zaostrzeniem norm emisji spalin. Zawór EGR otwiera się lub zamyka w zależności od obciążenia silnika, temperatury spalin i aktualnych warunków jazdy, a jego pracą zarządza sterownik silnika.
Podczas pracy silnika, część spalin z układu wydechowego trafia z powrotem do układu dolotowego silnika, gdzie miesza się z powietrzem zasysanym przez silnik. W wyniku tego procesu temperatura w komorze spalania spada, co prowadzi do zmniejszenia emisji tlenków azotu NOx.
W nowoczesnych konstrukcjach zawór EGR (exhaust gas recirculation) współpracuje z chłodnicą spalin, która dodatkowo schładza gaz przed ponownym wprowadzeniem go do silnika. Dzięki temu możliwe jest jeszcze skuteczniejsze obniżenie emisji tlenków azotu.
Podczas pracy silnika na obrotach biegu jałowego lub przy średnim zakresie obrotów, EGR pozostaje zamknięty, aby zapobiec nierównemu spalaniu i zachować stabilność obrotów. Zawór EGR otwiera się stopniowo w miarę zwiększania prędkości obrotowej silnika, a jego praca ma bezpośredni wpływ na przepływem spalin i wydajność silnika.
Gdy zawór zablokuje się w pozycji otwartej lub zablokuje się w pozycji zamkniętej, sterownik silnika może zarejestrować błąd i uruchomić kontrolkę “check engine” na desce rozdzielczej. W takim przypadku warto jak najszybciej sprawdzić zawór EGR przy użyciu komputera diagnostycznego.
Uszkodzony EGR często objawia się problemami w pracy silnika. Kierowca może zauważyć takie symptomy jak:
dymienie - z rury wydechowej wydobywa się ciemniejszy dym niż zwykle.
W skrajnych przypadkach zawór EGR zablokuje się w pozycji otwartej, co może prowadzić do przegrzewania silnika i nadmiernego zanieczyszczenia kolektora dolotowego. Z kolei gdy EGR pozostaje zamknięty, do cylindra silnika trafia zbyt dużo tlenu, co skutkuje wzrostem temperatury i ryzykiem wypalenia filtra DPF lub filtrów cząstek stałych.
Regularne czyszczenie zaworu EGR to jeden z najważniejszych zabiegów konserwacyjnych, który zapobiega powstawaniu osadów sadzy i nagaru w kolektorze dolotowym. Zanieczyszczenia te mogą prowadzić do ograniczenia przepływu spalin i pogorszenia pracy całego systemu.
Warto wykonywać czyszczenie zaworu co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, szczególnie przy częstej jeździe miejskiej i długiej pracy silnika na niskich obrotach. W przypadku znacznego zużycia zaleca się również wymianę zaworu EGR, by przywrócić prawidłowe funkcjonowanie układu recyrkulacji spalin.
Awaria EGR może prowadzić do wielu problemów z jednostką napędową - od chwilowego spadku mocy po poważniejsze konsekwencje, takie jak zwiększone zanieczyszczenie powietrza czy uszkodzenie innych elementów układu, np. filtra DPF. Przy pierwszych objawach problemów warto sprawdzić zawór EGR i w razie potrzeby wykonać czyszczenie lub wymianę zaworu EGR.
Jeśli zawór EGR zablokuje się całkowicie lub dojdzie do nagromadzenia sadzy w rejonie kolektora wydechowego, może dojść do zaburzeń przepływu gazów i niewłaściwego spalania, co negatywnie wpływa na osiągi i emisję. Wówczas zawór recyrkulacji spalin nie będzie w stanie prawidłowo cofać część spalin, a w efekcie rośnie ryzyko uszkodzeń innych komponentów silnika.
Niektórzy kierowcy decydują się na usunięcie zaworu EGR, jednak takie działanie wiąże się z naruszeniem norm emisji spalin i może skutkować wzrostem zanieczyszczenia powietrza. Poza tym modyfikacja tego typu często prowadzi do błędów w systemie i zapalania się kontrolki “check engine”.
Zamiast tego zaleca się regularne czyszczenie zaworu i dbałość o prawidłowe działanie całego układu chłodzenia silnika. Dzięki temu możliwe jest utrzymanie prawidłowej pracy silnika, redukcja obciążenia silnika oraz ograniczenie emisji szkodliwych substancji.
Bądź na bieżąco – zapisz się do newslettera!
Rejestrując powyższy adres e -mail, zgadzasz się na otrzymywanie naszych ofert promocyjnych w formie elektronicznej. Możesz zrezygnować z subskrypcji w dowolnym momencie, zmieniając ustawienia na koncie i za pośrednictwem linka do anulowania subskrypcji.
Używamy reCAPTCHA, aby zapobiec zautomatyzowanemu nadużywaniu naszych formularzy. Korzystanie z tego formularza podlega Polityka prywatności Google i Warunki świadczenia usług.