"Dwumasowe koło zamachowe (DKZ) zapewnia najlepszą wydajność pojazdu oraz komfort kierowcy.
Co drugi samochód zjeżdżający z linii produkcyjnej jest wyposażony w dwumasowe koło zamachowe, a trend ów przybiera na sile.
Dwumasowe koło zamachowe pomaga wytłumić dynamiczne drgania pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Dzięki dwóm niezależnym kołom zamachowym połączonym za pomocą łożyska lub tulei, wyposażonym w system wytłumiający, DKZ zabezpiecza delikatną skrzynię biegów oraz resztę pojazdu przed wibracjami silnika, poprawiając tym samym komfort jazdy.
Valeo proponuje 3 innowacyjne rozwiązania:
DKZ z wbudowanym tłumikiem: Podczas pracy silnika na wysokich obrotach, obciążenie siłą odśrodkową powoduje wypchnięcie sprężyn z prowadnic, a w efekcie wystąpienie tarcia. Z powodu wspomnianego tarcia zmniejsza się ilość faktycznych sprężyn śrubowych; to przekłada się na zwiększenie sztywności sprężyn oraz zmniejszenie skuteczności wytłumiania. W DKZ z wewnętrznymi sprężynami małe proste sprężyny zostały wbudowane w tarczę napędową. Sprężyny te, mniej wrażliwe na obciążenie siłą odśrodkową, są w stanie wytłumiać wibracje. W niektórych skrajnie wyczynowych rozwiązaniach oraz samochodach z napędem na tylne koła, konieczne jest uzyskanie ekstremalnie niskiego poziomu wibracji na poziomie skrzyni biegów. Technologia Tłumików o Dużym Skoku (LTD) opracowana przez Valeo na potrzeby automatycznego wytłumiania transmisji, została zabudowana do DKZ, celem spełnienia swojej roli.
DKZ z tłumikiem o dużym skoku: DKZ z tłumikiem o dużym skoku skutecznie ogranicza odczuwane drgania oraz hałas silnika. Jest to znaczący krok naprzód w dziedzinie technologii wytłumiania. To nowatorskie rozwiązanie ma teraz szczególne znaczenie, gdyż opracowywane aktualnie silniki zużywające niewielkie ilości paliwa mają zarazem wyższy moment obrotowy, generują zatem więcej drgań, szczególnie podczas pracy na niskich obrotach. DKZ z tłumikiem o dużym skoku pochłania wywołane przez pracę silnika drgania momentu obrotowego, co przekłada się na zwiększony komfort kierowcy i pasażerów pojazdu. Dzięki dwóm kompaktowym urządzeniom wytłumiającym DKZ z tłumikiem o dużym skoku ma wszelkie wymagane cechy, aby stać się nieodzownym komponentem konwencjonalnych wysokowydajnych silników przyszłości, a także napędów hybrydowych, których instalowanie obwarowane jest najsurowszymi wymogami. Technologia tłumików o dużym skoku opiera się na dwóch zestawach po trzy sprężyny, pracujących w seriach oraz synchronizowanych płytką oporową. Sprężyny proste są mniej podatne na obciążenie siłą odśrodkową, stąd proces wytłumiania przebiega sprawniej niż u sprężyn skrętnych. Oprócz znanej już technologii dwumasowego koła zamachowego, DKZ z tłumikiem o dużym skoku zawiera także tłumik o dużym skoku na potrzeby przemienników momentu obrotowego w automatycznych skrzyniach biegów. Ta kombinacja pozwala na zapewnienie optymalnego wytłumiania, szczególnie podczas uruchamiania silnika, a dzieje się tak dzięki maksymalnemu przemieszczeniu kątowemu rzędu 80°, a także wyjątkowej wydajności we wszystkich obszarach pracy silnika. Dwumasowe koło zamachowe z tłumikiem o dużym skoku firmy Valeo zapewnia taki poziom komfortu, jakiego jeszcze nigdy nie osiągnięto w przypadku najbardziej oszczędnych silników. Poziom NVH (Hałas-Drgania-Uciążliwość Działania) oraz łatwość zmiany biegów zapewniają niezwykły komfort prowadzenia pojazdu, nawet w przypadku silników najbardziej podatnych na drgania.
Elastyczne koło zamachowe:
Wał korbowy odkształca się w czasie procesu spalania odbywającego się wewnątrz cylindrów silnika. To zjawisko powoduje drgania osi na kole zamachowym, zamocowanej na końcu wału korbowego. Pomiędzy łożyskami a wałem korbowym powstają naprężenia, które generują wibracje. Jeśli naprężenie nie zostanie zredukowane, w efekcie doprowadzi to do powstania „wyjącego” hałasu silnika, drgań osiowych koła zamachowego oraz potencjalnej zwiększonej wibracji pedału sprzęgła. Elastyczne koło zamachowe wytłumia drgania osiowe przekazywane przez wał korbowy silnika. Zjawisko wytłumiania osiągnięto przy pomocy elastycznej płytki umiejscowionej po stronie silnika na kole zamachowym. Wał korbowy nadal ulega odkształceniom, ale dzięki elastycznej płytce nie są one przesyłane na koło zamachowe. W efekcie przynosi to zredukowany hałas silnika podczas pracy na wysokich obrotach, ograniczone naprężenia zginające na wale korbowym oraz ograniczony poziom wibracji na pedale sprzęgła.
Bądź na bieżąco – zapisz się do newslettera!
Rejestrując powyższy adres e -mail, zgadzasz się na otrzymywanie naszych ofert promocyjnych w formie elektronicznej. Możesz zrezygnować z subskrypcji w dowolnym momencie, zmieniając ustawienia na koncie i za pośrednictwem linka do anulowania subskrypcji.
Używamy reCAPTCHA, aby zapobiec zautomatyzowanemu nadużywaniu naszych formularzy. Korzystanie z tego formularza podlega Polityka prywatności Google i Warunki świadczenia usług.